Szalonnás póréhagymás lepény

  Pénteken este felugrott hozzám volt kolléganőm, kedves jó barátom, Enikő. Egy kis megkésett, szülinapi borozgatásra. Két nap és jó néhány év különbséggel jöttünk a világra(Ő október hetedikén, én kilencedikén). 
Elég régen tartottunk már ilyen borozgatós, "világmegváltós" beszélgetős estét. Valamikor tavasszal, szóval tényleg ideje volt már. 
Valami gyors, nem túl nehéz, de annál finomabbat szerettem volna készíteni. Időm sem sok volt rá, hiszen rendes, kizsákmányolt polgárhoz méltóan a péntekemet is munkával töltöttem. Szóval hat és nyolc között kellett valamit összeütnöm.
Már máskor is csináltam ilyen lepényt csak más töltelékkel. Leggyakrabban spenóttal készítem, de csináltam már brokkolival és egyszer talán gombával is. Mindenhogy finom, csak az ember képzelete szab határt ennél az ételnél. Lehet desszertnek is elkészíteni, akkor egy kis cukor kell a tésztába és már mehet is bele a csokoládéhab, vagy vanília krém sok gyümölccsel, tejszínhabbal vagy bármi. :)
Én most póréhagymával és kolozsvári szalonnával készítettem és morzsoltam bele egy kis brindzát. 
Ezt a pórés változatot Gordon Ramsay új műsorában láttam. Mindig egy arrogáns f.sznak tartottam a fickót, de el kell ismerni, hogy főzni azt nagyon tud. A TV-s szakácsok közül talán a legjobban. Tiszteletreméltó ahogy az ételekkel bánik és nagyon ad a minőségre. Ráadásul ebben az új műsorában nyoma sem volt nagyképűségnek, nem szólt be és nagyon fontos, hasznos tanácsokat adott a magamfajta "háziséfeknek". Köszönet érte!  
A lepényt zöldsalátával találtam.

Hozzávalók (22 cm átmérőjű és 2,5 cm magas sütőformához):
   
   Tészta:

  • 15 dkg liszt
  • 10 dkg vaj (hideg)
  • 1 db tojás
  • 1-2 evőkanál hideg víz
  • csipet só
   Töltelék:
  • 20 dkg kolozsvári szalonna
  • 1 szál póréhagyma
  • 5 dkg brindza
  • 3 db tojás
  • 1 dl tejszín (30%-os)
  • bors
  • 1 evőkanál olívaolaj

Elkészítés:

A hozzávalókat gyorsan dolgozzuk össze. Azért kell sietni, hogy a vaj ne olvadjon meg.
Ha kész csomagoljuk folpackba és tegyük a hűtőbe egy fél órára. Amíg a tészta pihen, addig kényelmesen elkészíthető a töltelék.
A szalonnát vágjuk 1X1 centis darabokra és dobjuk rá az olívaolajra. A pórét tisztítsuk meg, vágjuk hosszában négyfelé és aprítsuk kb. 1 centis darabokra. Amikor a szalonna már majdnem készre sült, tegyük rá a hagymát és pirítsuk meg alaposan. Sózhatjuk és borsozhatjuk. Sóval csak óvatosan a szalonna miatt. 
Ha kész beleöntjük egy szűrőbe és lecsepegtetjük róla az olajat és a zsírt.
A tésztát akkorára nyújtjuk, hogy ki tudjuk vele bélelni a formát (az oldalát is). Szépen belesimítjuk, megszurkáljuk az alját és 180 fokos sütőben 20 percig vakon sütjük. (Vakon sütés: sütőpapírt helyezünk a tésztára és kitöltjük a formát valamilyen nehezékkel. Bab, lencse, rizs... Nekem van egy félkiló lencsém amit csak erre használok, már nagyon sokszor betöltötte a nehezék szerepét. Az azért kell, hogy ne púposodjon fel a tészta alja és az oldala se dőljön be.)
Ha kész, eltávolítjuk a nehezéket, bekenjük az alját egy kis tojással és meg egy percre visszatesszük a sütőbe.
Addig felverjük a tojásokat a tejszínnel és összekeverjük a hagymás-szalonnás keverékkel.  
Még egy utolsó ízesítés (a brindza is sós tehát vigyázzunk, nehogy az utolsó pillanatban rontsuk el) és ráöntjük a tésztára. Rámorzsoljuk a brindzát és mehet a sütőbe 25-30 percre, 180 fokon.

A zöldsalátához most "keringő salátakeveréket" használtam (Tesco termék). Frisée, radicchio, római és endívia saláta levelek vannak benne. Egy kicsit még gazdagítottam. Egy paradicsomot és egy fél kápia paprikát adtam hozzá, nagyon vékonyra szeletelve. Az öntethez 3 evőkanál extra szűz olíviaolajat, 1 evőkanál balzsamecetet és egy kávéskanál magos mustárt kevertem össze. Közvetlenül a tálalás előtt öntöttem csak a salátára. Egy főre kb. két kis maroknyi salátával számolhatunk.
A lepénynek kb. az egyharmada elég egy főre, jobb étvágyúaknak bemegy a fele is. :)

Jó étvágyat! 


 






A sütés és az egész hosszúra nyúlt borozgatás alatt ismét a kedvenc internetes rádióadóm szólt (Jazzheart.com).

Már hosszú napok óta hallgatom ezt az adót (hosszú hétvége lévén reggeltől estig) és elmondhatom, hogy nem ismételnek számokat. Fantasztikus zenei repertoárjuk van. Ha valaki szereti a jó jazz-t, akkor itt megtalálja.




Megjegyzések