Sütőtökös galuska

  Egyik kedvencemet készítettem el holnapi ebédre. Kicsit elméreteztem az adagot így sikerült (majdnem) ipari mennyiséget előállítanom.
Ez is egy szép, színes őszi étel. Lehetett volna gnocchi is belőle, de én nem bajlódtam most a gyúrással. Ráadásul akkor több lisztet vett volna fel a tészta és nem lenne ilyen könnyű és sütőtök ízű. Pontos mennyiségeket nem tudok írni, mert nem mértem le semmit.  Nálam a főzés leginkább hobbi és stresszoldás, márpedig ha méregetni kell, akkor oda a varázs. Csak érzése, sok kóstolgatással (egyik legjobb dolog a főzésben)!

Hozzávalók (szép nagy adaghoz):
  • kb. 50 dkg sütőtök
  • kb. 20-30 dkg finomliszt
  • 2 db tojás
  • friss zsálya (15-20 levél)
  • 5 dkg vaj
  • 2 ek. olívaolaj
  • őrölt fekete bors
  • parmezán (pecorino, manchego)


Elkészítés: 
  A tököt kb. egy óra alatt, 200 fokos sütőben megsütöttem. Lehet főzni is, de akkor több liszt kell hozzá és az ízéből is veszít. Elkészítettem már főtt tökből is. Lényegesen gyorsabb, hiszen 15-20 perc alatt megfőtt, de sült tökből finomabb.
Kanállal kikapartam a héjából, villával összetörtem. Hozzáadtam a két tojást. Elkevertem és adagonként hozzáadtam a lisztet. Ajánlott nem egyszerre hozzázúdítani, mert lehet, hogy sok lesz hozzá. Nem minden tök egyforma. Addig adagoltam a lisztet  amíg úgy éreztem, hogy kanállal szép kis galuskákat tudok szaggatni belőle. Ha valaki a gnocchi (magyarul nudli) mellett dönt, akkor annyi lisztet adjon hozzá, hogy kézzel formázható tésztát kapjon. Sóval és borssal ízesítettem. Kóstolni kell közben, mert nincs rosszabb, mint a sótlan tészta (na jó, van)!

  Közben a vajat feltettem egy serpenyőben. Óvatoson mert könnyen megég. Ajánlatos egy kis olívaolajat hozzákeverni, jobban bírja a hőt. Beledobtam a zsályát és ropogósra sütöttem a leveleket. A vaj sütés közben átveszi a zsálya ízét. Nagyon finom tőle a galuska, de mást tésztához is jó. Sőt csirke mellet vagy combot is meg lehet locsolni vele sütéskor.

  Két vízbe mártott kiskanál segítségével galuskákat formáztam és a lobogó sós vízbe pottyantom őket. Miután feljöttek a víz tetejére, néhány másodpercig még hagytam őket lebegni, majd lecsepegtetve a zsályás vajra tettem és megforgattam benne őket. 

  Tálaláskor parmezánt reszeltem rá (pecorino-val talán még finomabb, de most nem volt itthon).

  Ha nem munkában fogyasztanám, akkor biztos innék hozzá egy pohár hordóban érlelt Hajós-Bajai Chardonnay-t (Koch prémium 2011).

Jó étvágyat!






A főzéshez a hangulatot a következő albumok teremtették meg.


Putumayo - French Cafe (2003)









 Putumayo - Blues Lounge (2004)








VA - Late Night Moods (2007)






Megjegyzések