Sült kárász chutnyval

  Végre kaptam friss halat!!!! :)
Igaz, nem keszeget hanem kárászt, de ezen már nem fog múlni a boldogságom. Végül is nagyon hasonlóak.
Nekem kellett megpucolnom és kibeleznem, de ez csak érdekesebbé tette az egész folyamatot. Ilyenre bármikor rá lehet venni. Ez is a főzés része.

  A chutney igazából hirtelen felindulásból született. Valami fűszereset kívántam a hal mellé.
Nem gondoltam volna, hogy ilyen jól kiegészítik egymást. Kísérletezgetni kell! Ki tudja mi lesz a kedvenc ételünk.

Hozzávalók (2 személyre):


  • 4 db kárász (tenyérnyi méretűek) 
  • 1 bögre meggy
  • fél bögre piszke (egres, pöszméte)
  • 1 db alma
  • 1 kis fej lila hagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 3 evőkanál barna cukor
  • őrölt fahéj
  • só, bors
  • 15 nagy menta levél
  • 4-5 szál friss kakukkfű
  • fél mokkáskanál chilipehely vagy egy fél friss chili
  • liszt
  • pirospaprika
  • olaj a sütéshez és egy evőkanál a chutneyhoz

Elkészítés:

  A halat érdemes jó néhány órával a sütés előtt beirdalni és besózni. Az irdalással átvágjuk az Y-szálkákat, a sózással pedig meg is puhítjuk azokat. A sütéskor teljesen átsülnek, észre sem vesszük, hogy a húsban voltak. Érdemes 2-3 milliméterenként beirdalni a halat. Ne túl mélyen! Érezni és hallani fogjuk, hogy mikor vágtuk át a szálkákat. Sütés előtt forgassuk meg paprikás lisztben és süssük mindkét oldalát aranybarnára, ez kb. 3-4 percig tart oldalanként.

  A chutnyhoz vágjuk apróra a hagymát és a fokhagymát. Egy evőkanál olajon dinszteljük meg egy kicsit. Ne pirítsuk. Ezután dobjuk rá az összevágott almát (kb. akkorára vágjuk, mint a meggy). Néhány perc után mehet rá a piszke és egy kicsivel később a kimagozott meggy és a kakukkfű levelei.
Szerintem kell rá a 3 kanál cukor, mert savanyú gyümölcsöket használunk. De megint csak a kóstolást javaslom. Mindenki ízlése szerint készítse csípősre, édesre vagy savanyúra.
Amikor kezdenek a gyümölcsök levet ereszteni, akkor ízesítsük őket sóval, borssal, chilivel és fahéjjal. Ha nem sok lé van alatta, akkor egy kevés vízzel ki lehet egészíteni. Mindig csak egy kicsit tegyünk alá. A mentát vágjuk össze vékony csíkokra és a 90 százalékát tegyük rá. A maradékot a tálaláskor szórjuk a tetejére. 
Addig főzzük ameddig az gyümölcsök meg nem puhulnak. Szerintem akkor jó, amikor az almát szét lehet nyomkodni egy villával. Ezt tegyük is meg.
Ha kész szedjük egy kis tálkába és szórjuk a tetejére a maradék mentát.

A halat sütés után azonnal fogyasszuk. A gerince mellett vágjuk végig, így szinte egészben le lehet venni a húsát, csak a gerinc és a bordák maradnak a tányéron. Ha jó munkát végeztünk az irdalásnál a kis szálkáknak nyomuk sem maradt. 

A savanykás-csípős chutney nagyon jól kiegészítette a friss hal édeskés ízét. 

Jó étvágyat!





Főzés közben az Absolute Radio 60s adását hallgattam. Ez egy brit internetes rádió. Különböző csatornákon nyomják a jó zenét, a hatvanas évektől a kilencvenes évekig. Nekem a 60-as évek jönnek be nagyon. Nem valamiféle nosztalgiázás miatt, de szerintem ekkor születtek az igazi nagy zenék. Ebben az évtizedben készültek a szívemnek nagyon kedves filmek, amelyek miatt beleszerettem a moziba: Nagyítás, Édes élet, Kifulladásig, Bolond Pierrot... Köszönet érte Antonioni, Fellini és Godard mestereknek!




Megjegyzések