Finom házikenyér

  Tegnap vásároltam egy kézi robotgépet. Gondoltam kipróbálom a dagasztó funkcióját. 
Néhány hete már bespájzoltam egy finom kenyér hozzávalóit. Szóval nem mondhatom, hogy hirtelen felindulásból követtem el a kenyérsütést. 
Próbáltam nem csak finom, de egészséges kenyeret készíteni.
Azt mondják a tönkölybúza gazdagabb tápanyagokban, mint a sima búza. Ráadásul teljes kiőrlésű lisztet vásároltam. A teljes mennyiségnek csak a felét tette ki ez liszt fajta. Ugyanennyi kenyérlisztet használtam még hozzá. Ez nem tönkölybúza liszt volt, hanem sima BL80-as liszt. 


Hozzávalók:

  • 22 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
  • 22 dkg BL80-as kenyérliszt
  • 2 dkg búzakorpa
  • 2 dkg csírával dúsított zabkorpa
  • 2 dkg saláta magkeverék (héj nélküli tökmag, hántolt napraforgómag, fenyőmag)
  • 2 dl langyos tej
  • kb. 2 dl langyos víz
  • 1 zacskó szárított élesztő
  • 1 kávéskanál barna cukor
  • 1 kis doboz kefir
  • 2-3 kavéskanál só (ízlés szerint)
  • 2-3 evőkanál olaj
  • kevés olaj és liszt a forma kikenéséhez

Elkészítés:

  A langyos tejhez hozzáadtam a barna cukrot és felfuttattam benne az élesztőt. Ezután hozzáadtam az összekevert száraz összetevőkhöz az olajhoz. A vizet óvatosan adagolva összekevertem. Eztán géppel 10 percig dagasztottam. Gép nélkül elég kemény meló. Miután elérte a kívánt állagot, kellemesen puha és nem ragad (ha benyomjuk az ujjunkkal, akkor visszaugrik a tészta), kilisztezett tálban, letakarva meleg helyre tettem kelni (pl. 40 fokra előmelegített sütő). 30 perc alatt a kétszeresére nőtt. Deszkán egy kicsit átgyúrtam és próbáltam hagyományos kenyér alakúra formázni, közben a sütőt 200 fokra előmelegítettem. Egy kiolajozott jénai tálba (ovális) helyeztem és 4 helyen, nagyon élés késsel, bevágtam, majd ecsettel bekentem vízzel. Ettől fényesebb lesz a felszíne. Ezután a jénai tál tetejét szintén bekentem vízzel és ráraktam az alsó részre. A sütés közben keletkező gőz segít megemelni a tésztát. 
Kb. egy óra sütés után a kényér szép aranybarna lett és át is sült. Kivettem a tálból és újból átkentem hideg vízzel. Tiszta konyharuhába csomagolva egy rácson kihűtöttem. Nehéz volt megállni, hogy ne kóstoljam meg forrón, de kivételesen uralkodtam magamon. Miután elérte a kellemes, langyos állapotot felvágtam. Nagy volt az öröm! :) 
A héja ideális vastagságú, istenien ropogós lett. A belseje könnyű. Gondolom a korpa áldásos hatása. Az íze pedig...... Csodás. :) 

Érdemes házikenyeret sütni!

Az "alkotás" öröme miatt és nem elvetendő körülmény, hogy tudjuk, mi van benne. Nyugodtak lehetünk, hogy nem az E betűs készítményéktől lett olyan amilyen, hanem a mi munkánktól és a minőségi hozzávalóktól. A neten nagyon sok recept található. Egyik jobb. mint a másik. Próbálgassuk őket! Egyszer csak rátalálunk a kedvencünkre vagy kedvenceinkre. Nem fontos minden ételhez egyforma kenyeret ennünk. Legyen az fehér, félbarna vagy barna. Mindegyiknek megvan a varázsa. Mindenféle magvakkal, friss vagy szárított fűszerekkel ízesíthetjük. De mehet bele szárított paradicsom vagy olajbogyó.
Nem sorolom tovább, mert a lehetetlen felsorolni a sok lehetőséget, amivel különlegessé tehetünk egy kenyeret. Ráadásul a házikenyér illatához semmi nem hasonlítható. 

Számomra ma jött el a nap, amikor elhatároztam, hogy nem veszek többet boltban kenyeret. Sőt ha lehet magamnak fogom sütni a zsemlét és a kiflit is.

Mindenkinek ajánlom, hogy próbálja ki.

Jó étvágyat! 



  





Megjegyzések